lördag 19 januari 2008

Storprojekt på G....

Fr.om idag är det House of Kaos som gäller här en tid framöver.... Idag har golvet i vårt kombinerade matrum och vardagsrum samt hallen börjat brytas upp... Nu skall trägolvet äntligen få se dagens ljus. Slipas och målas skall det.... i VITT såklart:) Ni kära bloggare som genomgått denna fas är mer än hjärtligt välkomna med tips, såsom lämpligt färgval mm. Halvmatt? Matt? Blankt? Golvet ska ju tåla både oss tvåbenta men även våra fyrbenta älskade familjemedlemmar. Tips och råd emottages tacksamt:)


En Paus i House of Kaos tillåter vi oss gärna emellanåt.
Ha en fortsatt mysig helg! Det ska vi ha:))
Kram
Jenny

30 kommentarer:

Beas sa...

Men gud vad underbart - jag skulle byta golv med dig vilken dag som helst. I höstas råkade jag spilla lampolja på den plastmatta vi hade då i köket (en gammal, lika gammal som huset som byggdes -81)Vi var så klart tvungen att riva upp hela golvet, men självklart finns ju i inte ett underbart vackert levande trägolv därunder utan kallt, obarmhärtigt betonggolv. Så är det med det, inget att göra åt.

Får tjuvnjuta av dina istället! :-)

Kram Bea
(Nu ska vi lägga in trägolv, men det är ändå inte samma sak som det där gamla, ursprungliga)

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Wow, härligt! Trägolven alltså. Mycket arbete men man får tänka att det blir fint när det är färdigt! Har inga tips angående färg, kolla färgproducenternas hemsidor. Alcro tror jag har nåt. Förresten om jag inte missminner mig har bloggen "under broarne" något tips om golvmålning. Hoppas jag kom ihåg rätt!
Massor av energistrålar till er!
kram
nina

Karin i Villa Grå sa...

Ååååh - det kommer att bli så otroligt fint när det är klart! Plankorna ser ut att vara i ett bra skick också, är de det?

Vi har använt olika färger när vi målat olika golv i huset och den färg vi använde sist är överlägset bäst - Alcro LOKAL golvfärg. Vi valde högblankt vitt och det är snyggt, men jag skulle kunna tänka mig halvmatt också.

Färgen är tålig, jag har puttat runt tunga möbler utan att minsta repa syns.

Lycka till, jag ser VERKLIGEN fram emot det färdiga resultatet längre fram! *längtar*

Kraaam!

Karin

MiaMaria sa...

KAos nu... men vackert sedan....
Och så fint med vitt tyvärr valde jag bort det och vitlaserade våra.
Maken tyckte så och det var ok för mig så kan jag bestämma resten....fniss.

HA´en skön kväll!
Miamaria

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

halloj tejejen, du har en utmärkelse hos mig :)

kram
nina

Vanilladreams and humblebees sa...

Jag kan bara säga en sak, jag vill bo i hus!! Ok.. två saker då.. ni kommer att få det såå fint!
Ok en grej till... gud va gott med en paus i kaoset! :)

Kramar från Jenny!
---<-@

Marie sa...

Det kommer att bli sååå snyggt! Vi har också planer på att måla våra trägolv framöver. Ser med spänning fram emot ditt färdiga resultat!

Kramar Marie

Bonnie´s vita rum sa...

åå va spännade!
Ser fram emot att se hur det blir!

Vill oxå ha!
Kram Bonnie

My White Cottage sa...

Åh, vad spännande! Ska bli kul att få se det färdiga resultatet sedan. Angående färg så har jag inte målat med den själv men jag har läst på flera ställen att Alcros golvfärg Rustibus ska vara bra. Låter ju på namnet som den ska vara tålig och bra i alla fall... *hihi*

Ha en bra söndag! Kram Jenny

Tankar tar tid sa...

Jag vill göra precis samma sak med mitt köksgolv, men maken knorrar... det är ju han som får göra jobbet! Vi är lite osäkra på hur det ser ut under dessutom. Väntar spänt på att få se resultater av ditt arbete.
Christina

sagolikflora sa...

Hej!
Det kommer bli så fint. Vilket golv det fanns där under....
Ja jag älskar ju lutade golv. Så att dom blir vitlutade. Lätta att sköta sen med såpa bara. Om man har djur som tex hundar, (men ni har väl era gudomliga ragdols)
Så skulle inte jag göra golver blanka, det är så läskigt när dom halkar runt. Vet en som har ett gäng med hundar hemma och högblanka marmor golv. Gissa om det låter när dom springer omkring där, har sett när dom glider fram över golvet. Ser helt galet ut. Men vet ej om blanka målade golv ger samma effekt. Jag älskar dock matta golv.
Hur som helst så kommer ni får det så fint hur ni än gör!
Kram -<-@ Caroline

Kamomilla sa...

Ett stort projekt men så belönande för det kommer att bli jättefint! Mitt tips är att låta färgen torka så länge som det bara är möjlig innan ni möblerar. det är jobbigt att vänta, men värt mödan för möblerna kan minsann göra fula märken! Lycka till!
Kram, kamomilla

Tankar tar tid sa...

Jag har lagt till dig som en länk på min blogg. Jag vet inte hur det är, om jag skulle bett om lov först? Om du inte tycker att det är OK tar jag naturligtvis bort den på en gång och ber om ursäkt.
Christina

Karin Krut sa...

Hoppla hoppla här händer det grejjer :) Jag är inte avundsjuk på jobbet men väl på det färdiga resultatet ;) Det ska bli väldigt spännande att se.
Ha en skön söndag
Kram Karin

Engsroom sa...

Blir säkert jätte fint när det blir klart!
Här händer inget på renoveringsfronten just nu ingen tid och ork.
Beundrar er andra som orkar hålla på hela tiden.
Kram Ella

Kristin sa...

Hej! Vad fint golv ni hade under parketten. Eftersom vi själva har såpskurade golv så slår jag gärna ett slag för det. Vi har hund så hon skulle riva för mycket om vi hade målat golven. Vet inte hur stark golvfärg är, men det är en rätt stor hund (labb) och jag tror klorna går igenom färgen för hon rivstartar på golvet ibland... Jag kan tycka det är rätt fint med lite matta såpskurade golv mot en i övrigt ljus/vit inredning. Annars finns det ju någon form av vit lut man kan stryka på golven, som är mer underhållsfritt än såpskurade golv men ändå lite ljusare. Hur som helst, det blir nog jättefint när det blir klart!

Kram!
Kristin

Randi sa...

Men så spännande!
Älskar den typen av jobb - man vet ju inte alls hur det ska sluta. Hoppas i alla fall att brädorna är av god kvalitet. I så fall kan du ju vitlasera det. Har man fyrbenta i hushållet så är ju en lasyr snällare. Är det ojämn kvalitet, så måste ju golvet målas med täckande färg. Lycka till!
Kram Randi

n o r d i n g å r d e n sa...

Oj vilket jobb men bra blir det! Har tyvärr inga tips att ge! Vilken mysig bild, Drömhem och rött vin, mmmm...

Mari.

Lilla Blanka sa...

Wow vilket kul projekt..! och det kommer att bli supersnyggt!
Oj det finns ju en massa olika sätt att göra på när det gäller golv..Men et vitmålat helmatt golv håller sig nog inte så fint så länge. Men man kan ju måla det halvmatt eller behandla på andra sätt: såpa, luta, lacka, betsa..
Det skall bli såå spännande att se resultatet sen!!!
Lycka till!
Kramis
Mia

Stämningsfullt sa...

Åh så härligt med nytt fint golv! Det kommer att bli jättefint!

Mitt hem är min borg sa...

Åh, vad kul.. =) Men det kommer garanterat bli kanon fint när det är klart.. Jag skulle också vilja ha riktiga trä golv.. Det är så mjukt och skönt å gå på..
Har inga bra tips, tyvärr.. Men lycka till..

kram Linda!!

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Ååå grattis till golvförändringen....det kommer att bli så fint.
Men det är inte roligt medans projektet pågår..hihi..
Kram Pernilla

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så häärligt! Det kommer att bli jättesnyggt! Tyvärr kan jag inte ge något förslag på färg, för jag har inte den blekaste...
Lycka till!
Kram
Marie

Tegsta G�rd sa...

Att ta fram ett befintligt trägolv måste ju vara som att öppna paket på julen:) Spännande!

Där Rosor Aldrig Dör sa...

Vilket fint golv. Hmm..jag skulle nog ha laserat det vitt istället för vir färg. Ska bli kul att se ert resultat sedan. Lycka till!

Kram B

P.S Sök på Gysinge för där kan ni säkert få råd med färgval D.S

Solsjö - Under en vind sa...

Spännande med golvprojekt!!! Ha det gott, kram!

Anonym sa...

Åååh vilken lycka med så fina trägolv under!! Ska bli kul att se resultatet - för du visar väl??! Hoppas allt är bra med dej!
PS. Ljuuuvlig gästtoa ni har!!

Ljuva ro sa...

Vilken känsla att få fram ett så vackert golv!!! Det kommer att ge nytt liv åt hela huset, så charmigt!

Rosengårdens Inredning sa...

Hallå! Hittade precis till din fina blogg! Kan varmt rekommendera Alcros Lokal högblank, det blir en stenhård yta som tål vad som helst, klackar, hundtassar osv...
Ska måla vårt nya trägolv i köket med den färgen, när vi kommit så långt...
Har det på flera andra ställen i huset bl.a i min lilla butik...
Mysigt du har det!
Kram Malin

Annas skattkammare sa...

Åhhh det vore ju drömmen att hitta ett fint gammalt trägolv under parkett, plastmatta eller en hemsk heltäckningsmatta.. brr.. men än så länge blir det bara en dröm för mig, bor ju i lägenhet än så länge.. pust. Men lycka till med projektet, kommer nog bli kanon! /Anna